GOVOR PREDSJEDNIKA IZETBEGOVIĆA POVODOM OBILJEŽAVANJA 27.GODIŠNJICE SDA

Cijenjene kolege iz rukovodstva SDA, predsjedavajući parlamenata, premijeri, poslanici, ministri, gradonačelnici i načelnici, cijenjeni članovi Stranke, dame i gospodo – es selamu alejkum i dobro došli.

Na današnji dan, prije 27 godina,  u ovoj sali je osnovana Stranka demokratske akcije. To je bez sumnje historijski dan, jer nakon tog 26.maja 1990 u tadašnjoj Jugoslaviji i u Bosni i Hercegovini više ništa nije bilo isto. Od toga dana bosanskohercegovački patrioti su prestali biti objektom historije, postali su njeni kreatori.

Treba se uvijek i nanovo potsjećati na put kojim smo prošli, ponavljati osnovne činjenice i istine, jer i oni koji teže iskrivljavanju i reviziji  historijskih činjenica sve su uporniji u ponavljanju neistina. Stoga ću potsjetiti na najbitnije miljokaze koji obilježavaju taj put, kontinuiranu političku u vojnu borbu koju je SDA organizovala u odbrani države i naroda.

…………………………………………..

Nakon što je u predratnom periodu uz lidersku ulogu SDA dokinuto ideološko i političko jednoumlje, uvedena višepartijska parlamentarna demokratija, tržišna ekonomija, dokinut neravnopravan položaj Bošnjaka, potvrđen naš identitet, vraćeno ime  našeg naroda i bosanskog jezika, reafirmisana  naša vjere i kultura, predvodili smo u proljeće 1992.  referendum o nezavisnosti BiH  kao odgovor na višedecenijsku srbijansku hegemoniju i diktat Beograda. Uslijedila je brutalna agresija, napad nesrazmjerno jače JNA na skoro goloruk narod, dogovor Milošević-Tuđman o podjeli BiH u Karađorđevu.  Očekivalo se da će Bosna «šapatom pasti», ali SDA je organizovala Patriotsku ligu, a Patriotska liga je kroz jedinice TO organizovala žilav i neočekivan otpor.  Mimo svih očekivanja i vojne logike taj otpor je jačao, a raštrkane grupe dobrovoljaca su se spojile i postupno prerasle u  snažnu Armiju BiH koju su kadrovi SDA na nevjerovatne načine naoružavali i snabdjevali  u vremenu potpune fizičke i saobraćajne blokade. Hrvatska strana je  mijenjala strane, lutala između logične saradnje sa legalnim predstavnicima BiH i štetne saradnje sa agresorom. Ipak 1993 je potpisan Washingtonski sporazum i uspostavljen mir sa HVO. Armija BiH je organizaciono jačala i te godine riješila probleme u vlastitim redovima savladavši neposluh pojedinih komandanata u Sarajevu. Već naredne godine Armija BiH je uspostavila vojnu ravnotežu i krenula u oslobađanje zemlje. 1995 naša vojska nije izgubila nijednu bitku, bukvalno niti jedan kvadratni metar teritorije! Samo je oslobađala. Agresor se osvetio pokoljem zaštićenih UN zona Srebrenica i Žepa, ali  to nije zaustavilo  napredovanje Armije. Pobjednički pohod je zaustavljen tek prijetnjama NATO-a u jesen 1995., s ciljem da se vještački uspostavi vojni i politički balans, i stvore uslovi za prihvatanje Dejtonskog mirovnog sporazuma, za koji je Alija Izetbegović rekao: Ovo nije pravedan mir, ali pravedniji je od nastavka rata. Bog mi je svjedok da u okolnostima kakve jesu, u svijetu kakav jeste, bolji mir nije mogao biti postignut.

…………………………………………….

Uz snažnu podršku međunarodne zajednice, SDA je nastavila da se političkim sredstvima bori za normalizaciju odnosa i stanja u BiH – u periodu 1996. do 2006. država je jačala slabeći poziciju entiteta – formirano je  preko 60 državnih institucija, ujedinjene su oružane snage, granična služba, obavještajne agencije. U ovom vremenu  su uspješno profunkcionisale sve državne institucije, pozitivno je riješeno pitanje Brčkog, uspješno su uklonjene sigurnosne i političke blokade u realizaciji Aneksa 7. Na inicijativu predsjednika Alije Izetbegovića donesena je odluka Ustavnog suda o konstitutivnosti naroda na cijelom području zemlje. Implementirane su reforme odbrane, poreza, carina, jedinstvenog ekonomskog prostora, vladavine prava, javnih servisa. Ovim reformama trasiran je put BiH prema Evropskoj uniji i NATO savezu.

Bošnjački političari i parlamentarci nažalost nisu pratili SDA 2006. kada je trebalo usvojiti Aprilski paket ustavnih promjena  – paket je između ostalog sadržavao Evropsku klauzulu po kojoj su se svi zakoni na Evropskom putu usvajali isključivo u PS BiH; da je ova ustavna reforma usvojena BiH bi vjerovatno već bila članicom EU. Propuštena je i šansa da se usvoji Reforma policije koja je nudila jedinstvenu policijsku strukturu na cijeloj teritoriji BiH. I ovdje su bošnjački političari iz drugih stranaka hazarderski odigrali na sve-ili-ništa,  i dobili – ništa.

Uslijedilo je usporavanje reformi, sve slabiji angažman međunarodne zajednice, reformski zastoj, i ofanziva politike RS oličena u nastupima Milorada Dodika. Kulminacija ove politike su neustavni referendumi,  odlikovanja presuđenih ratnih zločinaca Karadžića, Plavšićke, Krajišnika, drsko vrijeđanje predstavnika međunarodne zajednice u BiH, suprotstavljanje odlukama Ustavnog suda, planiranje referenduma o otcjepljenju RS od BiH….

…………………………………………..

Vrijeme kada je mir u BiH čuvalo 60.000 stranih vojnika, kada su reforme forsirali moćni Visoki predstavnici poput Ešdauna koji je znao u jednom danu smijeniti 60 neposlušnih političara u RS-u, je iza nas. Danas je sve na nama, na domaćim akterima. I glavni stub stabilnosti je ponovo SDA, koja vodi realnu politiku, ne daje lažna obećanja, ne obećava nemoguće, čuva stabilnost u zemlji i postepeno pomjera stvari u pozitivnom smjeru. Većina ostalih političkih aktera se bori ili za postizanje ratnih ciljeva, ili se bori za vlast varajući narod da se bori za njegov interes.  Analizirajte riječi i postupke glavnih političkih aktera u BiH, i uvjerićete se da je upravo ovako. SDA je jedina ozbiljna patriotska snaga, političko vezivo  koje može održati integritet ove zemlje i omogućiti napredak reformi.

Nosimo tri   tereta koja su direktna posljedica rata: jedan je segregirano i emotivno podijeljeno društvo triju konstitutivnih naroda koji su agresijom na BiH bili uvedeni u međusobne sukobe;

drugi je podjela zemlje na entitete, kantone i distrikt, tako da BiH ima 13 ustava i 14 zakonodavnih tijela u kojima sjedi preko 600 parlamentaraca, 14 vlada u kojima dužnost obnašaju 153 ministra, a koalicije su sastavljene od 3 do 5 raznorodnih političkih stranaka, i svaka od njih može zaustaviti procese. U Hrvatskoj je bila neodrživa koalicija od dva ideološki bliska partnera, i u posljednjih godinu dana vlade su dva puta padale. U BiH održavamo koaliciju 4 partnera iz 3 naroda; treći teret je također posljedica rata – ogroman broj poginulih, ranjenih, demobilisanih koji su prioritet SDA. Izdvajamo iz Federalnog budžeta 650 miliona KM godišnje u ove svrhe, najviše u regionu po glavi stanovnika, sedam puta više od RS.

Radimo u sve složenijem kontekstu – globalnom, evropskom i regionalnom. Ratovi na istoku, izbjeglička kriza koja generira islamofobiju i jačanje ekstremnih desničarskih partija i pokreta u Evropi, Brexit koji ohrabruje dezintegracijske snage u EU, sve jača pozicija Rusije koja se suprotstavlja NATO-u i sve češće neselektivno staje na stranu svojih favorita na Balkanu, međunacionalne tenzije i kriza vlasti u Makedoniji, pad Agrokora i kriza vlasti u Hrvatskoj, pokušaj puča u Crnoj Gori… sve su to dodatni tereti koji se interferiraju  na kompleksnu strukturu  vlasti i odnosa u BiH.

Pritisak na SDA raste, čini se kao da se svi ujedinjuju protiv SDA i njenog rukovodstva. Izmišljaju se greške, ne priznaju uspjesi, ili, što je posebno opasno za kompletnu BiH – ne dozvoljava se ostvarivanje ciljeva od kojih zavisi i država i narod.

Razlog tome je što SDA mnogima stoji na putu postizanja štetnih ili sebičnih ciljeva. I neće im se ukloniti.

Dodik tvrdi da može podijeliti BiH. Ili barem vratiti stanje na ono što on zove «izvornim Dejtonom». Dakle, poništiti reforme koje smo postigli u vremenu 1996-2006. Dodik već deceniju zaustavlja i slabi BiH, SDA zaustavlja i slabi Dodika. Rezultat? Dodik je odstranjen iz vlasti na državnom nivou, iz diplomatskih predstavništava,  završio je na Crnoj listi State Departmenta, protiv njega je pokrenut postupak pred Sudom BiH i nedavno je davao pred BH Tužilaštvom izjavu, Dodik se zavadio sa međunarodnom zajednicom, entitet RS je doveden do ekonomskog kolapsa zbog njegove konfliktne politike – sam kanton Sarajevo ima jaču ekonomiju i pribere više poreza od cijele RS! Dodik je počeo da popušta – prije par dana uputio je pismo OUN u kom se posipa pepelom, obećava da neće raditi na secesiji RS od BiH… i optužuje SDA za izazivanje kriza u zemlji! SDA je po njemu kriva za rezultate popisa koji je pokazao da Bošnjaka ima preko 50% u BiH, za ukidanje dana RS kojim se slavio 9.januar 1992. kada su srpski parlamentarci donijeli odluku da se «razgraniče sa Muslimanima i Hrvatima», za pokušaj pokretanja revizije presude za genocid. SDA prihvata sve navedene krivice, i neće se prestati boriti za istinu o ratnim dešavanjima, za poništenje rezultata etničkog čišćenja i uklanjanje pojava i elemenata diskriminacije na svakoj stopi teritorije BiH.

SDA poštuje činjenicu da se vlast u BiH, osim na osnovu izbornih rezultata, uspostavlja i na osnovu ustavne pozicije konstitutivnih naroda, Ostalih i građana. Ovakva ustavna situacija HDZ-u, nakon izbora 2014. godine na primjer, daje bitno povoljniju poziciju u odnosu na neke druge stranke koje su osvojile i veći broj glasova. To se najbolje vidi kroz strukturu Doma naroda Parlamenta FBiH i Doma naroda PS BiH gdje HDZ ima dvotrećinsku većinu. Zbog toga je bilo nužno osnovati koaliciju sa HDZ-om, a to znači prihvatiti da ova stranka preuzme dio vlasti koji joj pripada.

Nažalost HDZ-u to nije bilo dovoljno. HDZ, odnosno HNS, je odlučio da radi na reviziji istorije – pokušava HZ Herceg Bosnu predstaviti u pozitivnom svjetlu, a  HVO pozicionirati kao vojnu snagu koja je branila BiH. U isto vrijeme zagovara neku novu federalizaciju, mada se više nema šta «federalizirati» u Federaciji BiH koju čini 10 kantona sa vlastitim zakonodavnim tijelima i ustavima. Iskušavaju se izgleda šanse da se ipak formira Treći entitet koji bi po principu diskontinuiteta okupio sve  općine sa hrvatskom većinom u Federaciji BiH. SDA neće pristati ni na kakve  nove podjele, naročito ako su bazirane na etničkom principu. Teritorijalna reorganizacija mora obuhvatiti cijelu BiH i biti rađena na logičnim kriterijima koji nisu etnički, već geografski, historijski, saobraćajni itd. SDA je odbacila i jednostrani prijedlog izmjena Izbornog zakona po mjeri HDZ-a koji bi dodatno potvrdio diskriminaciju grupe Ostalih protivno presudi Sejdić/Finci, i bio na štetu Bošnjaka koji žive u Kantonu 10 i Posavskom kantonu, a Hrvata koji žive u Sarajevskom, Tuzlanskom i Unsko-sanskom kantonu, te posebno Bošnjaka u Mostaru.

Nakon izlaska DF-a iz vlasti, u cilju stabilizacije prilika, prije svega u F BiH, zaključena je koalicija sa SBB-om, ali lider SBB čini sve da oteža njeno funkcioniranje i za to optuži SDA. Nakon lokalnih izbora, kada mu je stranka doživjela izborni pad, ponovo je zaratio sa nama. Radončić po treći put kreće u kampanju za člana Predsjedništva BiH i SDA mu stoji na putu. SDA neće dopustiti da Bošnjake predstavlja čovjek kojim se bave sudovi u Sarajevu i Prištini, čovjek koji zavađa Bošnjake i koji ih je optužio da su krivi za rat u BiH. Za ovu izjavu je dobio čestitke Dodika, Krajišnika i Plavšičke. Radončićevi mediji već dvije decenije unose nemir i zabunu među Bošnjake iskrivljujući istinu i napadajući svakog istaknutog pojedinca u našem narodu, pri tom dobro pazeći da se ne zamjere srpskim i hrvatskim liderima. Bošnjake mora predstavljati ugledna osoba koja liči na vlastiti narod, bliska sistemu vrijednosti koji naš narod baštini, i SDA će 2018-te ponovo ponuditi takvog kandidata.

I lijevo pozicionirane stranke poput SDP i DF imaju svoje motive za napad na SDA – sve ljevičarske stranke zajedno nisu dobile u dva posljednja izborna ciklusa glasova kao SDA sama. I to, naravno, stvara nervozu. Stranke koje sebe nazivaju «građanskim» su potpuno marginalizirane u glavnom gradu BiH – u Sarajevu, sa izuzetkom Starog grada, sve druge opštine imaju SDA vertikalu vlasti: načelnik-gradonačelnik-kantonalni premijer-federalni premijer-predsjedavajući Vijeća ministara-član Predsjedništva BiH, svi su iz SDA.

Napada se na onoga koji ima, od koga se može uzeti. A SDA očigledno ima.

U nedostatku pravih argumenata na SDA se napada neistinama, spinovima i preuveličavanjem sitnih grešaka. Pravih argumenata nema. Tvrdi se da je SDA «Čoviću dala sve», ali se ne zna precizirati šta je to «sve». Prave se afere od popravke trotoara pred zgradom Predsjedništva, problematizira se što je u mom kabinetu  nezavisni načelnik Bugojna Ajkunić potpisao pristupnicu u SDA. Problematiziraju se stvari koje nigdje u svijetu nisu problem, i koje u BiH nikada nisu bile problem.

Nažalost, za napad na SDA i mene je iskorištena i tema koja je svetinja, i koja se ne bi smjela koristiti u političke svrhe – revizija presude protiv Srbije za genocid počinjen u Srebrenici. Svi znamo kakav je zločin počinjen diljem BiH, svi znamo kakva je bila uloga Srbije koju je predvodio Milošević u to vrijeme, i svi znamo da genocid nije počinjen samo u Srebrenici. Pravni tim sačinjen od domaćih i stranih eksperata sačinio je valjanu apelaciju koja je imala sve šanse da bude prihvaćena od Suda.  Apelacija nikad nije došla do suda jer su moćnici koji  o tome  odlučuju riješili da je zaustave na nivou registrara, odnosno protokola Suda. Pravni tim je svjesno ignorisao ovakav odgovor i predao apelaciju. Tada je uslijedila nova igra – predsjednik Suda je tražio saglasnost aktuelnog saziva Predsjedništva BiH, dakle i Mladena Ivanića koji je sve vrijeme javno činio sve što je u njegovoj moći da apelaciju zaustavi!? Time je počinjena još jedna nepravda Bosni i Hercegovini i žrtvama genocida. Neki bošnjački političari su na ovoj bolnoj temi pokušali da dobiju par nečasnih političkih poena, ali smo uvjereni da je narod uz SDA koja nikad neće pristati da istinu o našoj tragediji pokopa i odustane od traženja pravde, zarad očuvanja koalicija i mira u kući. Ratni zločin ne zastarjeva, nećemo odustati, borićemo se za istinu i pravdu, dočekati pravičnije vrijeme i drugačije odnose snaga u svijetu.

SDA će nastaviti beskompromisnu borbu u zaštiti suvereniteta, teritorijalnog integriteta i institucija države Bosne i Hercegovine. Iskoristićemo sva Ustavom i Zakonom propisana sredstva kako bi se zaštitile ove vrijednosti. To smo pokazali aktivnostima protiv referenduma o Danu RS-a, aktivnostima kojima smo štitili pozicije Ustavnog suda BiH, Suda i Tužilaštva BiH.

Odluke Ustavnog suda BiH su vrlo važan mehanizam u dosljednom provođenju Dejtonskog mirovnog sporazuma. Niz uspješnih apelacija nastavio se i u ovom mandatu. Nakon ranijih odluka o ravnopravnosti naroda, državljanstvu, katastru, državnoj imovini i sl. u ovom mandatu su usvojene  naše apelacije o neustavnosti 9. januara kao „Dana Republike Srpske“ i o zaštiti bosanskog jezika. Ovo posljednje  je posebno važno za obrazovni proces povratničke djece u RS-u. Sve ove apelacije su podnesene od strane kadrova SDA. Ne možemo se sjetiti niti jedne druge uspješne apelacije podnesene od kadrova neke druge političke stranke. Odbacujemo kao nedopuštene i neosnovane sve udare usmjerene prema Ustavnom sudu BiH. Za SDA je neprihvatljiva promjena položaja, strukture i  pravila postupanja Ustavnog suda BiH. Bilo kakva promjena bi  podrazumjevala niz drugih promjena vezanih za složenu strukturu BiH, nadležnosti različitih nivoa vlasti, načina donošenja odluka i sl.

………………………………………….

SDA  poseban fokus stavlja na odbranu od ugrožavanja sigurnosti i jednakopravnosti povratnika u RS. Nizom pravovremenih reakcija, a zatim i zaključcima Predsjednišva SDA koje je održalo posebnu sjednicu o ovoj temi u Banjoj Luci 5. septembra 2015. godine, stranka se suprotstavila odnosu vlasti u RS-u koji je proizveo izuzetno loše stanje i položaj povratnika u RS, sve učestalije napade na ljude, imovinu i vjerske objekte, diskriminaciju u obrazovnom sistemu gdje, diskriminaciju u zapošljavanju na bazi etničke pripadnosti.

Zatražili smo od vlasti RS-a da izvrše svoje ustavne i zakonske obaveze prema povratnicima, od OHR-a i OSCE-a da konačno energičnije počnu raditi svoj posao i stanu u odbranu ugroženih ljudskih prava, i pokrenuli državne mehanizme na svim nivoima  na kojima SDA ima uticaj. Finansijska podrška održivom povratku, zdravstvenoj zaštiti i alternativnim vidovima školovanja djece na bosanskom jeziku oslonjena je na Federalnu vladu i vlade kantona u kojima SDA ima utjecaj.

Apelacijom pred Ustavnim sudom BiH izborena je odluka kojom se štiti pravo, između ostalih, i Bošnjaka povratnika u RS da svoj maternji jezik nazivaju bosanskim jezikom.

SDA je organizovala posebnu akciju političke i pravne podrške povratnicima koji su bili izloženi policijskom progonu i maltretiranju nakon ubistva policajca u Zvorniku 2015. Uspjeli smo u roku od nekoliko dana osloboditi 29 od 31-og uhapšenog povratnika.

………………………………………………..

Unatoč svim problemima  s kojima se suočavamo i borimo, struktura SDA koja je okosnica vlasti na svim nivoima, uspijeva osigurati stabilnost prilika u zemlji i voditi procese koji omogućavaju provođenje reformi i ekonomski oporavak. U protekle dvije godine BiH je pokrenuta na putu integracije u EU i NATO, pokrenute su ekonomske reforme, a svi ekonomski pokazatelji su u porastu.

U protekloj godini je učinjen značajan iskorak u implementaciji  Reformske agende. Vijeće ministara je usvojilo mehanizam koordinacije koji je bio kamen spoticanja godinama. Riješeno je i pitanje prilagodbe SSP-a. Bosna i Hercegovina je podnijela aplikaciju za članstvo u Evropskoj Uniji, koja je prihvaćena. U toku je izrada odgovora na Upitnik EU, očekujemo da će Bosna i Hercegovina dobiti kandidatski status do kraja ove godine.

Predsjedništvo BiH usvojilo je Pregled odbrane, to jest reformu Oružanih snaga kojom je višestruko povećana njihova borbena spremnost i interoperabilnost sa NATO snagama, te se očekuje da u ovom mandatu Bosna i Hercegovina napravi značajan iskorak na svom NATO putu. Realno je očekivati da do kraja 2017. bude aktiviran MAP, odnosno Akcioni plan za članstvo čime bi bila poslana veoma važna poruka o kretanju BiH ka punom članstvu, odnosno o stabilnosti i sigurnosti naše zemlje. U  Glavnom štabu NATO u Briselu će 21. juna biti održan poseban sastanak posvećen ovoj temi. U BiH delegaciji će biti i premijer Zvizdić.

Strateški političko-sigurnosni interes Bosne i Hercegovine je da do 2025.  postane članica Evropske unije i NATO saveza, i SDA će poduzeti sve što je potrebno da se ovi ciljevi i ostvare.  Zastoj koji je trajao osam godina kada su u pitanju euroatlantske integracije je prekinut u najvećoj mjeri zahvaljujući upravo naporima aktuelnih kadrova Stranke demokratske akcije.

U dosadašnjem toku mandata 2014 – 2018. Predsjedništvo Bosne i Hercegovine je igralo lidersku ulogu u Bosni i Hercegovini, smirujuću u regionu i zapaženu na evropskom i globalnom planu. Radilo je to u složenim okolnostima ratova, izbjegličke krize, jačanja nasilnog ekstremizma, islamofobije, jačanja radikalne desnice, slabljenja euroentuzijazma, pogoršanja odnosa i pojave novih nervoza u regionu.  Upravo Izjava predsjedništva BiH o opredjeljenosti BiH za integrisanje u Evropsku Uniju označila je kraj zastoja BiH na njenom evropskom putu.  Sa evropskim liderima i liderima u Regionu Predsjedništvo BiH je održavalo intenzivne kontakte.

Vijeće ministara je usvojilo niz strateških dokumenata koji se odnose na borbu protiv korupcije, borbu protiv terorizma, reformu sektora pravde, integrisano upravljanje granicom, transportnu politiku, IPA planske dokumente. Usvojeni su akcioni i dokumenti za sektore javne uprave, unutrašnjih poslova i pravde. Poseban fokus djelovanja Vijeća ministara stavljen je  na intenziviranje izgradnje infrastrukture – pet prioritetnih projekata iz oblasti transportne infrastrukture u BiH Evropska komisija uvrstila je u transportnu mrežu Zapadnog Balkana. Pravovremenim donošenjem  odluka i zakona preduprjeđene  su štete koje su mogle nastati za privredu: BiH je skinuta sa crne liste Moneyvala, uvrštena je na listu zemalja kvalifikovanih za izvoz mlijeka i mliječnih proizvoda na tržište EU-a, sačuvana je visoka kvota za izvoz mesa u Tursku. Otvoren je Zemaljski muzej u Sarajevu.

Federalna Vlada je osigurala stabilnost penzionog fonda i fondova koji omogućavaju brigu o braniocima Bosne i Hercegovine. Pokrenuta je kvalitetna reforma penzionog fonda. Oko dvije milijarde KM godišnje se izdvaja za penzionere, i više od 650 miliona KM za poginule, ranjene i zaslužne borce. Reforme kojima se jača privreda su glavni zadatak. Jedino tako je moguće ostvariti stabilnost fondova i socijalni mir. Realizovan je značajan dio mjera i većina aktivnosti planiranih Akcionim planom za realizaciju Reformske agende. Realizovani su zahtjevni reformski zakoni iz sektora bitnih za oporavak ekonomije – javnih finansija, oporezivanja, poslovne klime, konkurentnosti i tržišta rada. U dramatičnim uslovima usvojen je Zakon o radu, vjerovatno najzahtjevniji i najbitniji reformski zakon. Sve ovo je dovelo do toga da je u izvještaju Svjetske banke „Doing Business“ konstantovan napredak BiH po uvjetima poslovanja za 28 mjesta.

Bruto domaći proizvod, industrijska proizvodnja, pokrivenost uvoza izvozom, svi ti vitalni parametri su u porastu. Prihodi od indirektnih poreza snažno rastu – prikupljeno je više od 200 miliona KM indirektnih poreza preko plana za 2016. godinu, devizne rezerve povećane za 675 miliona KM i na rekordnom su nivou. Na rekordnom nivou su i depoziti – građani u bankama drže 10,5 milijardi KM, što je također najveći iznos do sada.

Porast direktnih poreza u Federaciji iznosi 8,51%, porast broja turističkih noćenja u ovom entitetu iznosi čak 27%, a broj zaposlenih u Federaciji raste  ritmom od 1.200 novozaposlenih mjesečno. Na ovaj se način predizborno obećanje o 100.000 novih radnih mjesta u slijedećih deset godina pokazalo realnim. Ali i nedovoljno ambicioznim – ako želimo zadržati mlade ljude u BiH, moramo proces zapošljavanja dodatno ubrzati.

Problemi posrnulih firmi  koji nisu silazili sa TV ekrana, poput Aide, Dite, Konjuha, TTU, Gredelj-Dobošnice i drugih su riješeni. O ovome nije bilo na TV jer pozitivne vijesti očigledno nisu zanimljive medijima.

……………………………………

Za dalji snažan iskorak ka ekonomskoj stabilizaciji neophodno je pokrenuti ciklus izgradnje saobraćajne i energetske infrastrukture u BiH. Kako bismo povukli povoljne kredite međunarodnih banaka, potrebno je ispuniti uslov koji je postavio MMF – uvođenje akcize od 15 feninga na cijenu goriva.

Akciza u Srbiji iznosi 89 feninga a u Hrvatskoj 1o1 fening. Srbija i Hrvatska grade autoputeve, BiH već dvije godine ne gradi.

Pokušaj uvođenja akcize je bila prilika da se ponovo narod zbuni spinovima i neistinama o prezaduživanju, divljanju cijena i slično. Uvođenje akcize neće voditi povećanju cijena – cijena dizel goriva je u protekle tri godine oscilirala 25%, a cijene proizvoda koje utiču na standard građana se nisu bitnije mijenjale.

Najpovoljnija sredstva kojima BiH može graditi ceste jesu sredstva banaka EBRD i EIB – radi se o dugoročnim kreditima, sa grejs periodom od 6 godina i kamatom od 1 %. BiH  je najmanje zadužena zemlja u regionu, sa najpovoljnijom strukturom duga. Javni dug BiH je oko 6 milijardi Eura, Srbije 25 milijardi Eura, Hrvatske 40 milijardi Eura. Dok je javni dug po glavi stanovnika u BiH 1570 Eura, u Sloveniji je desetostruko veći i iznosi 16.500 Eura.

Budžeti ne bi bili opterećeni novim dugovima – zaduživanje bi išlo postepeno kroz slijedećih 10 godina i sav dug bi se vraćao kroz naplatu akcize koja se direktno uplaćuje na račun javnih preduzeća „Ceste BiH“ i „Autoceste“.

Na preko 100 pozicija bilo bi otvoreno novo gradilište – tuneli, mostovi, dionice auto-puta ili ceste u vrijednosti od 1 do 100 miliona Eura bi bili građeni diljem BiH u sljedećoj dekadi. Autoput na koridoru 5-c bi skoro u cijelosti bio završen na ovaj način,  bilo bi izgrađeno 89 kilometara novih cesta, rekonstruisano  175 km postojećih cesta, izgrađeno 13 obilaznica – oko Tuzle, Mostara, Bugojna, Cazina, Kalesije itd. Federacija BiH bi bila pretvorena u najveće gradilište u regionu. A to mnogima očigledno nije u interesu.

………………………………………………….

Nažalost, uvođenju akcize, odnosno pokretanju ciklusa gradnje u BiH se nije suprotstavila samo opozicija u Parlamentarnoj skupštini BiH. Usvajanje akcize su iz sebičnih i politikantskih razloga zaustavila 4 poslanika iz Kluba poslanika SDA. Učinili su to protivno stavu i obavezujućoj instrukciji predsjedništva SDA.

Četvorica poslanika SDA u PS BiH su počeli praviti probleme nezadovoljni svojom pozicijom u SDA nakon 6. Kongresa. Nikada nakon ranijih kongresa SDA nije se manifestiralo ovakvo ponašanje, iako je i ranije bilo nezadovoljnih. Na unutarstranačkim izborima uvijek bude gubitnika. I ja, i mnogi ugledni kadrovi SDA smo gubili na kongresima SDA, ali nismo pravili raskole, probleme Stranci i državi. Nastavljali smo provoditi politiku SDA i nikada se od nas nisu mogli čuti disonantni tonovi u odnosu na organe, odluke i rukovodstvo SDA.

Na sjednici Predsjedništva stranke od 24.04.2017. donesene su mjere kojima je Senad Šepić isključen iz SDA, a ostalima su izrečene mjera javnog ukora. Trojica poslanika su nakon ovoga istupili iz Kluba poslanika SDA u PS BiH, osnovali vlastiti Klub, te su brisani iz članstva Stranke.

Vrijeme popuštanja pred drskošću i sebičnošću umišljenih članova stranke je iza nas. SDA će ubuduće sankcionisati svakog ko bude postupao protivno stavovima rukovodstva, ko bude nanosio štetu ugledu Stranke i interesima Bosne i Hercegovine.

………………………………………….

Krize kroz koje prolazi BiH su štetne i opasne, usporavaju nas i prijete da nas odvedu u pogrešnom smjeru. Ali u svemu lošem bude i nečeg dobrog – dobro je što se svi akteri mogu izvagati i odmjeriti koji su im dometi. I odustati na vrijeme od nerealnih ciljeva. Krize vode sazrijevanju. Na bazi usklađivanja interesa i procesa sazrijevanja gradit ćemo buduće odnose u BiH. Sami, bez uobičajene medijacije stranaca. Neće biti novih podjela u BiH, neće biti otcjepljenja niti Trećih entiteta. Ako se nastavi sa kreiranjem kriza, one će pogoditi sve, ali najteže one koji ih izazivaju.

SDA će uvijek i nanovo pružiti ruku svima koji su spremni raditi na stabilizaciji prilika u zemlji. Formula za uspjeh je jednostavna i donijet će dobrobit svima. To je ubrzanje integracijskih procesa koji vode članstvu u  EU i NATO. Ovi procesi donose stabilnost, sigurnost, neophodne reforme i značajna sredstva od IPA fondova. Pored toga, potrebno je ubrzati donošenje zakona koji će dodatno rasteretiti privredu. Reforme su bolne, ali su neophodne i može ih voditi samo politička snaga poput SDA. Ako smo u prethodne dvije godine kreirali desetine hiljada radnih mjesta u realnom sektoru, zašto ne bismo do kraja mandata stvorili još toliko? To bi napunilo budžete i fondove, otvorilo nove mogućnosti i zaustavilo odlazak mladih ljudi iz BiH.

Za postizanje ovog posljednjeg je naročito važno pokrenuti izgradnju saobraćajne infrastrukture i energetskih blokova u Tuzli i Banovićima. Otežavajuća okolnost je što ministri i direktori javnih preduzeća koji se bave saobraćajem i energetikom nisu iz SDA, već iz HDZ i SBB, ali će SDA pružiti svu podršku da se ovi projekti vrijedni skoro  pet milijardi KM pokrenu i ubrzano završe.

Dame i gospodo,

Naš narod je u proteklom stoljeću iznio ogroman historijski teret. Dobar je to narod – hrabar, kreativan, duhovit, vitalan, sklon praštanju i pomirenju. Širok, nesklon zlu i nasilju. Ponosan sam što mu pripadam. Ali iskusio je previše promjena,  prošao je kroz krvavu i zbunjujuću istorijsku vrtešku – šest država je nastalo i nestalo u jednom vijeku, šest režima, ideologija, zastava i uniformi.  Bošnjaci, dobri kakvi jesu,  svakoj su služili vjerno,  bili lojalni i pokušavali da daju doprinos. Najbolji konjanici u Otomanskom carstvu, naopasniji jurišnici u Austrougarskom. Rasijali su kosti diljem Balkana i Azije. Bili su najvjerniji ideji Jugoslavije. Zagriju se, povjeruju, pođu u novom pravcu…. Pa to propadne i nestane, a oni ostanu zbunjeni i sa osjećajem krivice, da objašnjavaju zašto su prihvatili islam, ili zašto su ga napuštali u vremenu ateističkog režima, zašto su ratovali za ovu ili onu stranu koja ih je regrutovala.

Navikli da se Bosnom vlada iz dalekih metropola, Iz Istambula, Beča, Beograda, danas okreću glavu prema Briselu i Vašingtonu…. Nepovjerljivi su, ali lako povjeruju kad ih se nagovara da nešto NE prihvate, da NE vjeruju, da zaustave…

Da NE usvoje Aprilski paket, da NE prihvate reformu policije, da NE privatizuju državne kompanije, da NE grade Koridor 5-c, da NE grade elektrane, da NE usvoje akcizu, da NE vjeruju svojim predstavnicima jer će ih oni drugi nadmudriti….

Ovaj refleks i filozofija «neka stane – može pričekati» nas vodi zastoju reformi i usporavanju  izgradnje. Pogubnom zastoju koji tjera omladinu iz ove države prema državama koje nude jasnu alternativu, koje se ne premišljaju i ne čekaju. Koje grade, mjenjaju se, napreduju i nude šansu.

Lako gubimo samopouzdanje, kao čovjek koji je više puta odigrao na pogrešnu kartu, pa mu prisjelo. Ali ovaj put je drugačije, ovaj put imamo historijsku šansu da zaista zavladamo vlastitom sudbinom. Postali smo politički faktor bez kojeg nema kalkulacije i dogovora na Balkanu. Odbranili smo zemlju i slobodu, glavni grad je Sarajevo, bosanskim jezikom govori 53% stanovništva.

Procesi možda idu sporo ali idu u pravoim smjeru.

Treba nam više vjere, više samopouzdanja, više sloge i međusobnog poštovanja. Generacija koja je vodila i iznijela historijske procese u posljednjih 27 godina to zaista zaslužuje. Bićemo članicama modernih asocijacija – Evropske unije i NATO saveza. Bićemo to dobrovoljno i ravnopravno, i nikad se više našom sudbinom, životima i ovom zemljom neće vladati ni odakle osim iz nje same. I niko njom neće vladati osim Bosanaca i Hercegovaca.

SDA poziva sve u Bosni i Hercegovini  da budemo  složniji i odlučniji, da izgradimo trajan mir i stabilnost,  da konačno iskoristimo resurse kojim raspolažemo i  pružimo šansu i jasnu perspektivu našoj djeci u zemlji u kojoj su rođeni.

S ovakvom porukom i mislima svima vama želim da u zdravlju i dobrom raspoloženju noćas dočekate časni mjesec ramazan.  Vama i vašim bližnjim želim mir, berićet i lahak post.

Hvala vam!

Preuzeto sa: sda.ba